W roku 1999, powstaje Lao Che.
Muzyka Lao Che to zbitka wielu naleciałości stylistycznych. Na płycie Gusła, wszystko ma za zadanie
oddać atmosferę zamierzchłych czasów, okresu średniowiecza i historycznych relacji rodem z kresów.
Podano to w mieszance nowoczesnych brzmień co uatrakcyjnia i ujednolica charakter muzyki zespołu, która miałaby
być sugerowana obecnemu słuchaczowi. Należy spodziewać się tekstów o charakterze archaicznym, wiele
neologizmów i zapożyczeń z kultury wschodnich Słowian znalazło tutaj swoje miejsce. Jest to dziwny zlepek kulturowy,
o dość ciemnym i tajemniczym koncepcie, związanym z Gusłami, czyli obrzędem wywoływania duchów.
Całość zabrudzono wstawkami sampli, oraz szumami radiowymi co nadaje muzyce oryginalnego charakteru.
Jest to autentyczna i niecodzienna płyta, która powinna zainteresować słuchaczy szukających w muzyce
czegoś więcej niż rytmu i melodii.
Pomysł na drugą płytę zespołu Powstanie Warszawskie pojawił się już podczas końcowego etapu prac nad płytą
Gusła. Przez długi czas dojrzewał i nabierał kształtów. W połowie 2003 roku zespół zaczął tworzyć muzykę,
która ma 0dzwierciedlać 10 obrazów (najbardziej znamiennych dla tego zrywu wydarzeń). Płyta została nagrana w
wyposażonym w stare sprzęty studio Obuh. Do nagarań użyto przede wszystkim starych mikrofonów pamiętających
lata 60-tę czy nawet lata 30-ste. Płyta Powstanie Warszawskie ukazuje się nakładem wytwórni ARS MUNDI w marcu 2005 roku.
Kierując się zmysłem artystycznym i zdrowo pojętą ambicją postanowiliśmy aby trzecia płyta Lao Che
nie powielała koncepcji i schematów poprzednich dokonań. Zaadoptowana metodyka działania wykluczała stworzenie kolejnego
koncept albumu. Trzecia płyta ukazuje nasze zainteresowania samym muzykowaniem - stąd zupełnie inna aura otacza całą
produkcję, jej przygotowywanie, kompozycję i realizację. Radość z dźwięku. Radość z rytmu.
Radość z brzmienia. Całość nagrania została zrealizowana w technice analogowej. Wykorzystano studia
Polskiego Radia (S-3, S-4) wraz całym arch zapleczem zapisu taśmy magnetycznej. Inspirowani po części muzyką
cyrkową, a i również starymi polskimi kreskówkami przywołaliśmy radosne wibracje, pobudzające do ruchu i
elektryzującego odbioru. W warstwie lirycznej pojawia się autorska wizja Spiętego, w której odzwierciedla on współczesny
świat człowieka, jego relacje społeczne i religijne. Teksty groteskowe w swoim wyrazie mają oddać słabości
i ułomności ludzkiej natury. Tytuł płyty Gospel oddaje karykaturalną wizję rzeczywistości.
Prąd Stały / Prąd Zmienny - tym razem naprawdę bez konceptu. Każda piosenka to odrębna opowieść.
Teksty są pełne wciągających, często absurdalnych historii, w których nie brakuje zabaw słownych
charakterystycznych dla twórczości Spiętego. Na czwartym w dorobku zespołu krążku gitary elektryczne ustąpiły
nieco miejsca klawiszom i samplerom, a bębny współgrają z automatem perkusyjnym. Zespól położył duży nacisk na eksperyment
z brzmieniem odwołując się do retro elektroniki oraz brzmień zimnofalowych. Realizacją nagrań zajął się Marcin
Bors (m.in.: Hey, Nosowska, Pogodno).
Pierwszym singlem promującym płytę jest utwór 'Czas'.
W 2011 roku zespół opuszcza Krojc.
Obecnie LAO CHE to sekstet, który tworzą:
Mariusz Denst
Hubert Dobaczewski
Michał Jastrzębski
Rafał Borycki
Filip Różański
Maciek Dzierżanowski
http://www.laoche.art.pl
|